BRAMA JĘZYKOŁAMAŃCOWA


Służy poprawieniu kondycji aparatu artykulacyjnego, co w konsekwencji prowadzi do rozwinięcia sprawności komunikacyjnej. Posługując się zarówno popularnymi, jak również autorskimi wierszykami dykcyjnymi, ćwiczymy z dziećmi artykulację większości problematycznych głosek, opierając się na wiedzy z zakresu ortofonii oraz fonetyki artykulacyjnej. 

ĆWICZENIA:

Mała mina – Duża mina (Dzieci ściągają usta w “dzióbek”, cała twarz dąży do tego, aby się skurczyć, zaraz potem otwierają usta i oczy najszerzej jak mogą. Ćwiczenie te wykonujemy naprzemiennie w ciągu.)

Wierszyki:

Bar Barnaba
Bar Barbara
Bardzo barwna
barów para

Powstały z wydm widma
W wydm zwały wpadł rydwan.

Tkacze tkają łatki tkanin
W tkalni skacze tkacka dratwa
Furkot, terkot gra im w kratni
Zatkał tkanki i pogmatwał.

Żubr, żyrafa, żaba, żmija
Żuk, żółw, żbik i żuraw
Ryż żarłocznie spożywali
Z żeberkiem i żurem.

Turlał goryl po Urlach kolorowe korale
Rudy Góral kartofle tarł na tarce wytrwale
Gdy spotkali się w Urlach, 
Góral tarł, goryl turlał
Ale sensu nie było w tym wcale.



Zbitki słowne:

papka-babka-papka
Tytus-Dydona-Tytus
śnieg-zima-śnieg
kukułka-gagatek-kukułka


Ta tapeta, tamta tapeta/3x

Poczmistrz z Tczewa
Rotmistrz z Pszczewa