Brama, przy której dzieci dowiedzą się jak utrzymać sprawność swojego aparatu mowy. Sprawność, która jest bardzo istotna dla świadomego, poprawnego i wyrazistego posługiwania się językiem mówionym. Mowa składa się z dźwięków, a one produkowane są w wyniku ruchu narządów artykulacyjnych: warg, języka, podniebienia miękkiego i żuchwy. Ruchy te muszą być dokładne i wykonywane w określony sposób i w określonym miejscu jamy ustnej.
Ćwiczenia artykulacyjne mają za zadanie: usprawnianie języka, warg, podniebienia miękkiego i żuchwy; opanowanie umiejętności świadomego kierowania ruchami narządów artykulacyjnych, uwrażliwienie na miejsca w jamie ustnej istotnych dla poprawnego wymawiania dźwięków.
W baśniowym świecie rycerze walczą nie tylko mieczem, ale także słowem. Każdy rycerz, aby wygrać potyczkę musi przejść odpowiedni trening.
ĆWICZENIA:
Dzióbek i uśmiech – usta układamy w "dzióbek" i cmokamy, a następnie szeroko się uśmiechamy (zęby razem).
Dzióbek na karuzeli – układamy usta w “dzióbek” (przy zbliżonych zębach) i krążymy nimi koła tak, aby angażować wyłącznie mięśnie ust. Koła wykonujemy naprzemiennie – w prawą i w lewą stronę. To zadanie świetnie rozgrzewa mięśnie ust, a wykonywane systematycznie, korzystnie wpływa na artykulację.
Zmęczony konik - parskanie wargami.
Liczenie zębów – powoli liczymy ile mamy zębów. Najpierw zaczynamy od prawej, a potem od lewej strony.
Rozsyłanie buziaków – dzieci rozsyłają sobie nawzajem całusy z głośnym cmoknięciem i mruczeniem na wygodnym dla siebie dźwięku. Ćwiczenie to rozgrzewa fałdy głosowe, a jednocześnie pobudza mięśnie ust do pracy.
Język z przyssawką – kładziemy język na wałku dziąsłowym za górnymi zębami, następnie staramy się przyssać go w tym samym miejscu i nie odrywając języka otwieramy buzię. Zatrzymujemy takie położenie aparatu artykulacujnego przez ok. 5 sekund, po czym odrywamy język od podniebienia z cichym kląśnięciem. Jest to podstawowe ćwiczenie pozwalające wywołać pionizację języka, co jest podstawą poprawnej wymowy.