W Bramie Zagadkowej dzieci zapoznają się z nowymi, czasem trudnymi, słowami. Zabawy, zagadki i słowotwórstwo pozwolą w inspirujący sposób poszerzyć zdolności językowe i poznawcze dziecka. Wyrobią też nawyki słuchania brzmienia słowa, doszukiwania się znaczeń słów niezrozumiałych oraz "smakowania słowa" - co jest istotne zwłaszcza podczas przyswajania utworów literackich takich jak np. poezja.
ĆWICZENIA:
NOWE SŁOWA - NAZYWANIE
Zagadką jest odkrycie sensu i znaczenia danego zbioru odgłosów. Prowadzimy dzieci poprzez wydawanie odgłosów zwierzęcych (wrona, syk węża, ujadanie psa, miauczenie, itd) kojarzonych ze znanymi sprzętami (np. gospodarstwa domowego, itp) kojarzonymi z dźwiękami ulicy (np. brzmienie samochodów). Zachęcamy dzieci do samodzielnego proponowania takich wyrazów. Następnie staramy się razem z uczestnikami zdefiniować zbiór słów-odgłosów.
Na koniec - powstałą definicję nazywamy - w tym przypadku: ONOMATOPEJA.
MELODYKA SŁÓW
Zabawa polegająca na różnorodnym rytmicznie i melodycznie sposobie mówienia słów i zdań. Wybieramy razem z dziećmi konkrete słowa, mogą to być np. nazwy zwierząt.
Staramy się każde słowo wypowiadac w taki sposób aby oddawało charakter zwierzęcia które nazywa.
Przykład:
słowo pies - wymawiamy "szczekająco"
słowo "wąż" - tak jakbyśmy syczeli
Następnie wymyślamy dowolne, może byc abstrakcyjne, zdanie i staramy się znaleźć kilka różnych rytmów mówienia.
Przykłady:
W-sza-fie-jest-kalo-ry-fer-czerwo-ny.
W-szaaaaafieeee-je-ssssst-kaaaloooryyyfeeer-czer-wo-ny.
itd.
Znalezione formuły rytmiczne, możemy urozmaicać dodatkowo różnorodnością wysokości dźwięków, lub natężeniem i charakterem - jakością głosu.
Ćwiczenie ma na celu odkrycie w młodym człowieku zainteresowania słowem, zwrócenie uwagi na różnorodne sposoby interpretowania słów i zdań, w zależności od sposobów wypowiadania.
Zabawa polegająca na różnorodnym rytmicznie i melodycznie sposobie mówienia słów i zdań. Wybieramy razem z dziećmi konkrete słowa, mogą to być np. nazwy zwierząt.
Staramy się każde słowo wypowiadac w taki sposób aby oddawało charakter zwierzęcia które nazywa.
Przykład:
słowo pies - wymawiamy "szczekająco"
słowo "wąż" - tak jakbyśmy syczeli
Następnie wymyślamy dowolne, może byc abstrakcyjne, zdanie i staramy się znaleźć kilka różnych rytmów mówienia.
Przykłady:
W-sza-fie-jest-kalo-ry-fer-czerwo-ny.
W-szaaaaafieeee-je-ssssst-kaaaloooryyyfeeer-czer-wo-ny.
itd.
Znalezione formuły rytmiczne, możemy urozmaicać dodatkowo różnorodnością wysokości dźwięków, lub natężeniem i charakterem - jakością głosu.
Ćwiczenie ma na celu odkrycie w młodym człowieku zainteresowania słowem, zwrócenie uwagi na różnorodne sposoby interpretowania słów i zdań, w zależności od sposobów wypowiadania.